Podświetlenie zegarów – Ford Focus I

Właśnie skończyłem wymianę podświetlenia tablicy rozdzielczej w Fordzie Focusie (MkI, 2002). Ponieważ nie jest łatwo znaleźć wiarygodne informacje, jakie żarówki są potrzebne, więc napiszę kilka słów na ten temat.

Na początku odkręcić należy osłonę zegarów (trzy wkręty nad tablicą). Potrzebujemy do tego dobrego wkrętaka krzyżakowego (Pz, nie Ph, bo wkręty siedzą mocno, więc musi być dobrze dopasowany). Od razu mała podpowiedź – kierownica jest regulowana, więc warto ją trochę opuścić, żeby mieć lepsze pole manewru. Zdejmując osłonę dodatkowo odłączamy przycisk otwierania bagażnika (wcisnąć w odpowiednim miejscu i wysunąć). Należy uważać, żeby przy tym zaczepami nie porysować szybki zegarów (ja lekko porysowałem, ale też nie opuściłem wcześniej kierownicy). Wysunięcie osłony z zaczepów nie wymaga pokombinowania przez moment, ale też połamanie ich nie jest raczej zbyt proste. Wysuwamy do siebie, a potem najlepiej na prawo.

Następnie należy odkręcić zegary. Równie mocne cztery wkręty, dwa nawet mają bezproblemowe dojście (dwa są pod gumą osłony kierownicy). Po wykręceniu trzeba odłączyć złącze tablicy. Przesuwamy czarną dźwignię, wciskając wcześniej coś w rodzaju przycisku. Powinno to wysunąć w miarę lekko złącze. Teraz można wyjąć już zegary.

Z tyłu zegarów mamy żaróweczki w podstawkach. Trzy duże zielonkawe to podświetlenie tablicy rozdzielczej, szare natomiast odpowiadają za kontrolki. Żeby wymienić konkretną żarówkę przekręcamy podstawkę (np. kombinerkami), wyjmujemy, a następnie wymieniamy żaróweczkę. Dla podświetlania tablicy są używane W5W, natomiast dla kontrolek – T5 (jedne i drugie bezcokołowe). Jeżeli ciężko byłoby wyjąć którąś z szarych podstawek, można odkręcić jeszcze jedną osłonę, używając do tego wkrętaka T10, choć nie powinno być to konieczne.

Przed skręceniem wszystkiego warto podłączyć złącze zegarów i sprawdzić, czy wstko działa jak trzeba. Złożenie i podokręcanie wkrętów pójdzie już sprawnie.

Cała wymiana za pierwszym razem zajmie pewnie kilkadziesiąc minut, choć spokojnie można to zrobić zapewne w 15. Zarówki W5W, firmowe, to koszt około 3 zł za dwie sztuki, T5 natomiast kosztują około 70 gr za sztukę. Powodzenia.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Majsterkowanie, Motoryzacja i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

0 odpowiedzi na Podświetlenie zegarów – Ford Focus I

  1. magda pisze:

    dzięki wielkie za podpowiedź, trochę kaski zaoszczędzone dzięki temu,

  2. adamus pisze:

    powiedz mi kolego gdy zaloze np niebieskie żarówki t5 to zegarki ladnie beda swiecily, czy cos bedzie nie tak ze standardem zieleni?
    pozdrawiam

  3. dudi pisze:

    bardzo dobry artykuł, poza jednym błędem. oryginalnie żarówki podświetlające zegary maja moc 3W, a nie jak napisał autor 5W.

  4. miły pisze:

    napisałeś tak że nawet ktoś z zamknętymi oczyma by to zrobił.6+ za instrukcje.

  5. Knoppi pisze:

    Dobra recenzja…. zgadzam sie z dudim, maja moc 3W.

  6. Info pisze:

    Ja założyłem diody niebieskie i zegary dalej świecą na zielono. Czy trzeba coś w nich usunąć?
    Z innymi kolorami jest tak samo – żarówek malowanych też próbowałem.

  7. dddddddd pisze:

    nie da się zmienić podświetlenia zegarów na inny kolor niż zielony ponieważ sama tablica zegarów ma w sobie zielony kolor i wymiana żarówek na inny nic nie da

  8. Kamila pisze:

    Potwierdzam, artykuł bardzo rzetelny. Zastanawiam się jednak, czy w przypadku, kiedy osłabło podświetlenie nie tylko zegarów za kierownicą, ale także np. zegara, który znajduje się nieco dalej na prawo – i tutaj problemem są same żarówki? Dodam, że kontrolki poziomu paliwa, hamulca ręcznego i inne są w porządku. Proszę o pomoc.

  9. Marcin pisze:

    Co trzeba przerobić w tarczy żeby zegary świeciły na niebiesko, oprócz wymiany żarówek. tarcza sama w sobie jest zielona i nic nie da wymiana żarówek. Prosze o pomoc.

  10. Dzięki za pomoc, bardzo rzeczowa instrukcja wymiana zajęła mi pół godz
    Pozdro.

  11. Łukasz pisze:

    Wymiana żarówek poszła bezproblemowo w 10 minut! Dzięki i POZDRAWIAM!

  12. adamrrr1509 pisze:

    a moze ktos napisac jak wymienic tarcze zegara na biale

  13. Wojtas pisze:

    Witam. Najwięcej czasu zajęło mi odpięcie kostki z przewodami.Jako że mam zdolności niszczycielskie bałem się, że coś rozwalę:) Pozdrawiam!

  14. Dziuxon pisze:

    Wielkie dzięki za doskonały opis wymiany żaróweczek. Robiłem to pierwszy raz i zajęło to 30 min. Jesli są tylko narzędzia (dobry śrubokręt krzyżakowy, kombinerki i malutki płaski próbnik) wszystko idzie idealnie. Dodałbym tylko jedną uwagę.
    Przy odczepianiu wtyczki za zegarami, trzeba delikatnie, od strony wiązki, podważyć pròbnikiem czarny element (jakby obejma trzymająca wtyczkę) i wtedy cała wtyczka wysuwa się z obudowy.
    Jeszcze raz dzięki za pomoc.

  15. Przemo pisze:

    Witam wymianilem zarowki i nadal nie swieci bezpieczniki tez sprawdzalem moze ktos podrzuci gdzie szulac problemu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *